Another great RocketTheme Joomla Template brought to you by the RocketTheme Joomla Template Club.

Zriadovateľ organizácie

 
logo_psk.jpg
 

Anketa

Ktorý druh umenia uprednostňujete ?
 

Počet ľudí on-line

Práve je pripojených:
1 Hosť

Štatistiky

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDnes53
mod_vvisit_counterVčera58
mod_vvisit_counterTento víkend480
mod_vvisit_counterTento mesiac1374
mod_vvisit_counterSpolu283418
regionalne_dejiny.jpg
Slávnostná vernisáž
Slávnostná vernisážSlávnostnou vernisážou bola verejnosti sprístupnená 7. novembra 2014 výstava insitnej tvorby Miroslava Potomu zo Stročína. Jeho tvorba našej výtvarnej verejnosti nie je neznáma. Je častým hosťom vernisáží v našej výstavnej sieni, niektorých plenérov , či iných podujatí klubu neprofesionálnych výtvarníkov pri  HZOS, klubu VRAMA a prezentuje sa aj prostredníctvom umeleckej predajne Art Diela. Hudobne vernisáž obohatili heligonkári Juraj Kuruc a Dušan Boroš a k tvorbe autorA sa vyjadril kurátor výstavy PhDr. Slavomír Čupil  Výstava potrvá do 19. decembra 2014.

 

Milí priatelia výtvarného umenia, dámy a páni!

Maliarska história tohto umelca pochádzajúceho zo Stročína v Svidníckom okrese, siaha až do jeho  školských,  ale hlavne  stredoškolských čias, ktoré  sa viažu ku Košiciam. Košické obdobie  bolo bezo sporu obdobím  hľadania  jeho  výtvarného prejavu jednak v maliarskom „kumšte,“  jednak  vo výbere  tém, ktoré chcel svojím vlastným videním posúvať svojmu divákovi.  Po absolvovaní stredoškolského štúdia v Košiciach sa vracia do rodného Stročína,kde sa natrvalo rozlúčil s modernou interpretáciou  svojich výtvarných artefaktov. „Cítil som, že v mojej tvorbe mi niečo nesedí a tak som sa začal vracať do svojho detstva, k tomu čo som prežil, počul, ale aj videl. Takto nejako som  dospel
k insitnej výtvarnej forme,“  vyznal sa Miro Potoma.

Milí priatelia!

Naivné /insitné/ umenie tvorí osobitú oblasť umeleckej aktivity, ktorú si na začiatku 20. storočia všimla vo Francúzsku umelecká avantgarda prostredníctvom jeho najvýznamnejšieho predstaviteľa colníka Rousseaua. Samozrejme, za týmto trendom  nezaostávalo ani Slovensko  /SNG  Bratislava/, ktoré odvtedy systematicky buduje  zbierku naivných  umelcov a organizuje medzinárodné prehliadky a výstavy.

Výtvarné aktivity Mira Potomu určite tento trend obohacujú. Majster sa predstavuje svojimi autorskými /i kolektívnymi/ výstavami nielen v rámci Slovenska, ale i na mnohých zahraničných výstavách. Tak získava svoju popularitu, ale i mnohé ocenenia. 1.miesto z Bienále insitného umenia a art brut Poľsko-Slovenského pohraničia Edwarda Sutora, usporiadaného Euroregiónom Tatry v Nowom Targu si cení najviac. Cenu si odniesol za tri diela: „Na gazdovskom dvore“, „Z kostola“ a  „ V skanzene“.  Miro  Potoma sa  každoročne zúčastňuje množstva  výstav a výtvarných plenérov doma i v zahraničí - v Čechách, Poľsku, Nemecku a vo Francúzsku.  My len dodávame, že jeho diela si mohli pozrieť aj v USA, kde vychádza pre krajanov tam žijúcich časopis Slovakia, v ktorom sú pravidelne uverejňované jeho obrazy.

Milí priatelia výtvarného umenia!

Maliarsku „Opera Magna“ Mira Potomu najčastejšie tvoria figurálne kompozície začlenené do prostredia  každodenného dedinského života  a práce. Diela „ V maštali“, „Svadba“ „Betlehem“, ale i mnohé ďalšie vytvárajú príbehyči príhody, ktoré sú zvládnuté bravúrou úprimnej kresby, čistej farby a jasnej kompozície. Výtvarným  mikrouniverzom  Potomových diel vládne harmónia, pokoj, ktoré ľudskú myseľ napĺňajú optimizmom a láskou k rodnej hrude, čím veľmi podnetne zasahuje do mikrokozmu každého diváka. Myslím si, že tento svet Mira Potomu je vybájený až idealizovaný, ktorý nám podsúva ako protihodnotu dnešnému svetu, kde tieto atribúty akoby ani neexistovali, alebo sme sa hanbili ich zhmotňovať v našom bytí. Tento Potomov zmaterializovaný svet na jeho plátnach /drevených doskách ale i sklách, lebo i to sú podklady pre jeho obrazy/  je detsky úprimný, bez maliarsky rafinovaných
 a konšpiračných postupov, čo je v súlade s jeho ideovým zámerom, a spolu s jeho farebnosťou zemocionálňuje svoj pôvodný poetický námet. Som veľmi rád, že sa nesnaží zo svojich obrazov vyhnať človeka, ale práve naopak, jemu pripisuje dejinný pohyb, borenie sa so životnou realitou. Zároveň jeho postavy nesú akoby posolstvo ochrancov jeho vysnívaného sveta, ktorý nevtieravo predkladá pred oči svojho diváka. Tak ako ja, aj Miro Potoma /priateľ môj/ vie, že čas nemôže vrátiť.  A už vôbec nie ten, ktorý v toľkých obrazoch namaľoval. To však, čo ten čas nikdy neodveje, je jeho ikonografia času, ktorú ponúka svojim i budúcim divákom.

A toto má svoj zmysel!

PhDr. Slavo Čupil

 

 
< Predchádzajúca   Ďalšia >

Novinky z kultúry